donderdag 23 oktober 2014

International Cargo Bike Festival 2015

Foto: Jaap Baarends

Het International Cargo Bike Festival van afgelopen april was een groot succes. De uitbreiding naar twee dagen heeft goed uitgepakt. De Conferenctie op de zaterdag trok dubbel zoveel deelnemers als we op voorhand verwacht hadden. Het was een zeer internationaal gezelschap afkomstig uit 24 landen.

De editie van 2015 zal plaatsvinden op 18 en 19 april 2015. De locatie is net als vorig jaar bij Cultuurspinnerij de Vasim aan de Winselingseweg 41 in Nijmegen.
Graag nodigen wij u uit om een stand te nemen op het ICBF2015.
Van commerciële partijen vragen we een bijdrage van €400,- ex btw voor een standplaats.

Laat ons weten of u een eigen stand of  bedrijfstent meeneemt of er een wilt huren (€100,- ex btw extra) Geef ook  aan of u elektriciteit in de stand nodig hebt. Een standaardplek is 4x4m. Heeft u meer ruimte nodig, laat het ons bijtijds weten. In overleg is veel mogelijk

Net als vorig jaar is het ook mogelijk om een advertorial of infotorial (200-300 woorden + foto’s) op de site te plaatsen. Kosten bedragen €250,- per artikel

Op de SPONSORING FACTSHEET vindt je informatie over de sponsoringmogelijkheden.
Voor andere vormen van ondersteuning, bijdragen of sponsoringideeën kunt u altijd contact opnemen met Jos Sluijsmans.


Wat cijfers en gegevens van de editie 2014 op een rijtje:
Officiële oprichting European CycleLogistics Federation
Eindvergadering CycleLogistics en lancering CycleLogistics Ahead
230 deelnemers aan conferentie uit 24 landen (met vertegenwoordigers van bedrijven en overheidssector)
30 stands van professionals
Uitgebreide catering, geserveerd vanuit bakfietsen
200 bak- en transportfietsen
3.500 - 4.000 bezoekers uit 24 landen
450 extra overnachtingen in Nijmegen: hotel/pension, B&B, camping
200 extra bezoekers (m.n. internationale) bij Nationaal Fietsmuseum Velorama

ICBF 2015
De organisatie is in handen van Jos Sluijsmans van Fietsdiensten.nl in samenwerking met gloedcommunicatie en Judith van den Reek. De catering wordt verzorgt door ‘Op vuur en vlam’ en de Vasim.

Op zaterdag is er een conferentie voor professionals met presentaties en workshops. Informatie over de aanmelding voor de conferentie volgt nog.

Op zondag 19 april is de markt waar ontwerpers, producenten en dealers hun producten kunnen presenteren. Er wordt een grote ruimte vrij gehouden om de bakfietsen te kunnen uitproberen. Er zullen ook weer zelfbouwers aanwezig zijn met klassieke en innovatieve eigen bakfietsen. En ook bezoekers worden uitdrukkelijk uitgenodigd met de bakfiets te komen.

Veel deelnemers van vorig jaar hebben al aangegeven weer mee te doen en er is al een definitieve inschrijving van het Taiwanese bedrijf GWA Energy Inc. en CarlaCargo uit Duitsland.  Het cargo bike festival is in 2015 losgekoppeld van de Open Dag van de Vasim.

Op de blogspot van het International Cargo Bike Festival staan filmpjes, foto’s en verslagen van vorig jaar

Net als vorig jaar ligt tijdens de markt de nadruk op bedrijven en zzp-ers die bak- en transportfietsen voor hun onderneming gebruiken. Daarnaast zal er ook aandacht zijn voor familiebakfietsen en meerpersoonsfietsen. Een aantal aanbieders van aangepaste fietsen voor mensen met beperkingen zullen met een stand aanwezig zijn, zoals Alinker, POM, Nijland en 't Mannetje.
Natuurlijk zijn ook particulieren en ouders met kinderen van harte welkom. Er zijn diverse activiteiten speciaal voor (kleine) kinderen.

Hans Kooijman van ‘Op vuur en vlam’ neemt de catering weer voor zijn rekening met ‘Il forno mobile’, de pizza-oven-bakfiets, met de Grill & Bakfiets, de Cocktailbar-bakfiets en verschillende andere culinaire bakfietsen.

Het Cargo Bike Festival wordt een informeel en gezellig evenement met muziek, lekker eten en allerlei activiteiten.

Het afgelopen jaar heeft de site meer dan 50.000 pageviews gehad en het populairste artikel is ruim 2000 keer gelezen.

Het International Cargo Bike Festival 2015 vindt plaats op zaterdag 18 en zondag 19 april 2015 bij Cultuurspinnerij de Vasim, Winselingseweg 41. De conferentie op zaterdag is van 10.30 tot 18.00 uur en het BakfietsTreffen op zondag van 13.00 – 17.00 uur.

Op zondagochtend is er net als vorig jaar een Bakfiets Parade door het centrum van Nijmegen.
Algemene informatie: Jos Sluijsmans: jos@fietsdiensten.nl , 06 30014801
Informatie over de catering: Hans Kooijman: 06 55117841

Arnhem en Nijmegen bij laatste drie kandidaten Velo-city 2017


Arnhem en Nijmegen zijn samen door de European Cyclists' Federation uit Brussel genomineerd als een van de drie finalisten voor de prestigieuze fietsconferentie ’Velo-city 2017’. Velo-city is de jaarlijks terugkerende grootste fietsconferentie ter wereld, die op ‘even’ jaren intercontinentaal plaatsvindt en in de ‘oneven’ jaren in Europa.
De conferentie, waarvoor tussen de 1.500 en 1.700 deelnemers uit de hele wereld worden verwacht werd in 2014 in Adelaide in Australië gehouden en zal in 2015 in Nantes en in 2016 in Taipei plaatsvinden.

De conferentie staat gepland van 13 tot 16 juni 2017 en het programma zal zich op tal van plaatsen in de regio Arnhem - Nijmegen afspelen. Velo-city biedt de kans om te vertellen over het succes van het Nederlands fietsbeleid. Het congres past prima in deze steden die beide veel investeren in fietsvoorzieningen. In totaal worden tijdens de conferentie rond 350 workshops en sessies gehouden, die variëren van plenaire bijeenkomsten tot kleinere workshops. Naast het inhoudelijke gedeelte, dat zich concentreert op fietsinfrastructuur over de hele wereld en de invloed van de fiets op bijvoorbeeld gezondheid en voeding, is er ook een uitgebreid sociaal programma en een expositie.
Belangrijk gegeven is, dat bij de organisatie van de conferentie ook zoveel mogelijk regionale belangengroeperingen en bewoners op het terrein van fietsen worden betrokken. Ook vinden diverse evenementen voor bewoners plaats en zal de invloed van de creatieve industrie de conferentie ondersteunen op het gebied van theater, film en beeldende kunst.
Als thema voor Velo-city 2017 in de regio Arnhem - Nijmegen is gekozen voor ‘The Freedom of Cycling!’. Velo-city 2017 komt tot stand in een harmonieuze samenwerking tussen de overheid, het onderwijs (onder andere ROC, Artez, HAN en Radboud Universiteit) en het bedrijfsleven (onder andere adviesbureaus en maakindustrie).
Zowel Burgemeester Herman Kaiser van Arnhem als Burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen zijn zeer verheugd met deze finaleplaats, maar geven aan uiteraard pas tevreden te zijn als Arnhem en Nijmegen definitief worden verkozen.


De concurrerende finalisten die in aanmerking kunnen komen om Velo-city 2017 te mogen organiseren zijn Lissabon en Stockholm.
Eind december wordt besloten welke stad of regio zich de definitieve organisator van Velo-city 2017 mag noemen.


Op 17 december 2014 werd bekendgemaakt dat Arnhem en Nijmegen in 2017 daardwerkelijk Velo-city 2017 mogen organiseren. Gefeliciteerd!

donderdag 16 oktober 2014

Juice on Wheels


Juice on Wheels is het resultaat van een spontaan plan van enkele Haagse ondernemers in het voorjaar van 2014. Het International Cargo Bike Festival in april 2014 in Nijmegen stelde hen voor een extra uitdaging. Zouden de daar getoonde inspirerende oplossingen voor de 'clean last mile' kunnen worden aangevuld met een duurzame eindproductie/verkoop van groente en/of fruit? Kon fietstransport voor een grotere groep ondernemers interessant worden, omdat je er op een unieke manier je eindklant mee kunt bereiken?
Het festival gaf veel vaart en richting aan het toen nog prille idee voor Juice on Wheels.
Drie maanden later was de pilotversie van de transport- en verkoopfiets van Juice on Wheels klaar.
Basis vormt de Radkutsche Musketier. De opbouw is van een lichtgewicht, modulair buizensysteem, dat vrij eenvoudig zelf is te bouwen en in deze pilotfase vooral ook eenvoudig is aan te passen. Bijzonder zijn de flexibele zonnepanelen op de daken van de trikes. Die maken de persbar energieneutraal. De zonnepanelen leveren de energie die nodig is voor de grote elektrische citruspers die op de trike is gemonteerd. Juice on Wheels is daarmee de eerste mobiele energieneutrale sinaasappelpersbar ter wereld.
Vanwege de relatief korte afstanden, lichte opbouw en sportieve geometrie van de trikes was er tijdens de pilotfase nog geen aanleiding deze transportfietsen elektrisch aan te drijven.
Naast het invulling geven aan de 'clean last mile' laat Juice on Wheels dus ook zien dat, in het verlengde daarvan, de  eindproductie/verkoop mobiel en klimaatneutraal kan zijn.

Juice on Wheels is sinds deze zomer operationeel op drukke plaatsen, bij evenementen en bij PR van duurzame diensten/producten. Het is een vrolijke verschijning in het straatbeeld en het maakt veel reacties los. Het publiek heeft Juice on Wheels uitgeroepen tot de favoriete duurzaam ondernemer van de Haagse Energiebeurs 2014. 
Op 19 april 2015 zal Juice on Wheels aanwezig zijn op het International Cargo Bike Festival in Nijmegen. Kijk voor actuele ontwikkelingen op de Facebookpagina van Juice on Wheels.

zondag 12 oktober 2014

CMV-studenten gebruiken bakfiets voor onderzoek!

Op donderdag 9 oktober 2014 verrichtten studenten Culturele en Maatschappelijke Vorming van de HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) onderzoek met behulp van een bakfiets van Fietsdiensten.nl.




In opdracht van de Hortus Arcadië in Brakkenstein, Nijmegen, trokken zij de wijk Nijmegen-Oost in om jonge mensen te bevragen naar hun beeld bij de botanische tuin Hortus Arcadië.



Hiervoor kwam de fietskar er bloemrijk uit te zien. Met zo'n fleurige aankleding was het winkelend publiek gelijk enthousiast en in een groene sfeer. We juichen de actie toe en zijn benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.
Wij wensen de studenten nog veel succes met hun afstudeerproject.

donderdag 9 oktober 2014

Tachtigduizend bakfietsen


Voor sommige problemen ligt de oplossing dichterbij dan je denkt. Neem al die bestelbusjes die binnensteden vervuilen, voor opstoppingen zorgen en stadscentra een onvriendelijke uitstraling bezorgen. Een deel van die busjes is eenvoudigweg te vervangen door bak- en transportfietsen. Het gebruik daarvan voor stedelijke distributie heeft drie grote voordelen: minder CO2-uitstoot, betere bereikbaarheid van stadscentra en een veel aangenamere sfeer.

Idealisme voor mensen met last van nostalgie? Niet bepaald. Een bedrijf als DHL Express heeft in 2012 in Nederland drieendertig van de ongeveer driehonderd bestelbusjes vervangen door parcycles (een samentrekking van parcel en bicycles): speciale transportfietsen voor de bezorging van pakketjes. Dat betekent een aanzienlijke bezuiniging op de exploitatiekosten, naast een forse vermindering van de CO2-uitstoot, en waarschijnlijk gezondere werknemers. 
DHL Article
Om hoeveel vermindering van uitstoot gaat het? Journalist Bard de Weijer maakte in de Volkskrant (7 december 2013) de volgende berekening. Hij baseerde die op de Mercedes Vito, in de wereld van post- en pakketdiensten zo ongeveer de standaardbus. Deze bus verbruikt om en nabij de 10 liter diesel per 100 kilometer. Stel dat er gemiddeld per rit 50 pakjes worden bezorgd en er voor de totale rit 50 kilometer wordt afgelegd (retour distributiecentrum en afleverronde), dan wordt er per rit 5 liter diesel verbruikt. Daarvoor wordt 50 kWh gebruikt (berekend op basis van de energiedichtheid van diesel), waarmee er per 50 kilometer 13,2 kilogram CO2 wordt uitgestoten. Als we even teruggaan naar die dertig busjes van DHL: door die te vervangen door fietsen wordt per jaar 118.000 kilogram CO2-uitstoot bespaard (30 busjes x 300 dagen x 13,2). DHL heeft zelf berekend dat ze 154.000 kilogram CO2-uitstoot besparen.
                                                            
Uiteraard moet je veel groter denken dan die dertig busjes. In heel Nederland rijden volgens cijfers van het CBS ruim 800.000 commerciele bestelbusjes rond. Als 10% daarvan, dus 80.000 busjes, net als bij DHL, vervangen wordt voor transportfietsen, scheelt dat jaarlijks 316.800 ton aan CO2-uitstoot.
En het kunnen er ook nog veel meer worden. CycleLogistics is een Europees project dat van mei 2011 tot april 2014 in elf landen loopt. Het heeft tot doel het energieverbruik te verminderen door onnodig gemotoriseerd vervoer in steden te vervangen door vervoer met transportfietsen. Volgens een onderzoek van CycleLogistics kan maar liefst 50% van al het huidige goederenvervoer in (binnen)steden per fiets gedaan worden. Dan heb je het in Nederland alleen al over 400.000 bak- en transportfietsen en een vermindering van de CO2-uitstoot met 1.584.000 ton!
Gelukkig broeit het in Nederland van de ideeën om het gebruik van bakfietsen te stimuleren. Zo wordt het grootste evenement op transportfietsgebied, het International Cargo Bike Festival, georganiseerd op 18 en 19 april 2015 in Nijmegen. Op de eerste dag van dit festival wordt een conferentie / seminar gehouden; op zondag 19 april vindt een grote beurs en tenstoonstelling van bak- en transportfietsen plaats, met deelnemers en bezoekers uit de hele wereld.
Wie slim is, houdt deze ontwikkeling scherp in de gaten. Klein, wendbaar, goedkoop in aanschaf en onderhoud, schoon, gezond en mensvriendelijk: de toekomst is aan de bakfiets.