woensdag 15 april 2015

Delivery Ebike van Ebike-Nederland op ICBF2015

 Onverwoestbaar
Dat lijkt de Delivery Ebike te zijn als we er zo naar kijken. Deze e-bike is speciaal ontwikkeld voor snelle bezorging van pizza’s, maaltijden en pakketten, zeker in de stedelijke gebieden.
Volgens projectleider René van Wijngaarden (Ebike-Nederland B.V.)  is de fiets ontwikkeld met als uitgangspunt dat deze onverwoestbaar moet zijn en toch een ‘cool’ uiterlijk moet hebben.  Rene legt uit; “Bij de huidige bezorgfietsen wordt door de fabrikanten een regulier e-bike model genomen en een box erop geplaatst.  Kijk maar eens naar een gemiddelde bezorgfiets: veel kabels, een kwetsbare batterij en veel gevoelige onderdelen zijn zichtbaar op de fiets geplaatst.  Dat is natuurlijk vragen om schades en storingen omdat de berijders van bezorgfietsen de fiets anders gebruiken.”
Geen display dankzij speciale techniek
Wat opvalt aan deze Delivery Ebike is dat er bijna geen kabels en batterij zichtbaar zijn op de fiets. Hoe kan dit?
Rene: ”De batterij is in het frame geplaatst en ligt daar beschermd tegen omvallen en botsingen. De batterij is het duurste onderdeel van de e-bike. Toch is de batterij handig uitneembaar nadat deze ontgrendeld is”.
Rene legt uit: “Zodra de batterij wordt geplaatst is de e-bike actief; zodra een pedaal wordt bewogen gaat de e-bike accelereren. Tevens gaan ook de 2 koplampen en achterlichten automatisch aan; de berijder heeft altijd verlichting aan en er is een maximale zichtbaarheid. De bedieningsdisplay is er niet, want deze gaat kapot. Er is daarom in het frame een intelligente controller geplaatst die zorgt voor een goede ondersteuning”.
Domino’s Pizza
De ontwikkeling van de Delivery Ebike  is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking met Domino’s pizza, Bezorgbeer en Sparerib express.  Na veel testen is er een perfecte Delivery Ebike ontstaan. Zowel in Nederland als bij de Domino vestigingen in Frankrijk, België en Denemarken wordt de Delivery Ebike al ingezet.
50% minder kosten
Een belangrijke reden voor het inzetten van een e-bike ten opzichte van scooters, is dat een 15-jarige al op een e-bike mag rijden en geen scooterrijbewijs nodig is. De loonkosten van een 15-jarige liggen beduidend lager dan een 18-jarige berijder.
De exploitatie kosten liggen 50%-70%  lager dan de kosten voor een scooter. Reken maar eens alleen de brandstof: voor een scooter is dit minimaal €8,- per tankbeurt en voor het laden van een e-bike batterij 6 cent!

Custom made

Omdat iedere bezorger specifieke wensen heeft  kunnen de e-bikes geleverd worden in 3 kleuren (rood, zwart, wit) met uw eigen logo! Maar ook kunnen de e-bikes custom-made gemaakt worden.  Hiernaast zijn de speciale boxen ook aan te passen aan de wensen van de klant.
Meer informatie bij DeliveryBike, Ebike-Nederland BV, Kovel 11, 5431ST  Cuijk, The Netherlands
info@ebike-nederland.com , tel.: +31(0)24 373 4000

Riksja Cycling Without Age bij BakfietsTreffen


Cycling Without Age is overgewaaid uit Denemarken, Kopenhagen, naar Nederland en Nijmegen fietst hierin voorop. Een speciaal ontworpen riksja, een fiets met een tweezitsbankje voorop, wordt door een vrijwillige riksjapiloot bestuurd, en kan 2 passagiers vervoeren. De passagiers zijn mensen die door leeftijd, mobiliteit en/of sociale omstandigheden niet of weinig buiten komen. 

De passagiers krijgen de kans om de wind weer door de haren te voelen gaan. Zo krijgen zij de mogelijkheid om op plaatsen te komen waar ze lang niet zijn geweest, of naar plekken te gaan waar zij graag een bezoek aan willen brengen. Het wordt ook een moment van ontmoeting; ontmoeting met de andere passagier, met de riksja-piloot en de buitenwereld. De ervaringen in Denemarken zijn positief en leiden tot onverwachte en mooie situaties en blije mensen. De verwachting is dat dit in Nijmegen ook zal gebeuren. De eerste reacties zijn zeer positief en uitnodigend.
Initiatiefnemer Boi Huisman en twee passagiers
In de komende weken worden bewoners van het zorgcentrum Nieuw-Doddendaal uitgenodigd voor de eerste ritjes in Nijmegen-Centrum. De riksja-piloten zijn nu de 5 enthousiaste leden van de projectgroep, die dit initiatief mogelijk maakt. Deze groep wordt in de komende tijd uitgebreid met andere geïnteresseerde vrijwillige piloten, jong en oud.
De eerste riksja in Nederland is afgelopen weekend gepresenteerd op de Beleef Plus Beurs in het Triavium. Aankomende zondag, 19 april, zal ze meerijden bij het BakfietsParade van het International Cargo Bike Festival. ’s Middags is ze te bewonderen op het terrein van de Vasim en kun je een proefritje maken.
Meer info: www.cyclingwithoutage.org en http://8tot80.fietsersbond.nl/inspiratie/opinie of mail cwanijmegen@gmail.com
Het Cycling Without Age team Nijmegen
 

zaterdag 4 april 2015

Urban Arrow haakt in op trends in bakfietsen



Voor de fietsenbranche wordt de bakfiets steeds interessanter, omdat hij zowel de auto vervangt voor personenvervoer als voor zakelijk vervoer. De Nederlandse bakfietsbouwer Urban Arrow spingt daar handig op in met verschillende modellen moderne bakfietsen.

Met betrekking tot personenvervoer zien we dat de elektrische bakfiets, net als de e-bike, steeds populairder wordt. Ouders brengen hun kinderen er mee naar school en doen er de boodschappen mee. 

Zakelijk gebruik van bakfietsen komt ook steeds vaker voor. Koeriersdiensten die bakfietsen inzetten voor pakketvervoer; DHL Express heeft in Nederland al 33 bestelbusjes vervangen door bakfietsen en bespaart daarmee ruim 150.000 kg C02-uitstoot en bespaart €430.000 op jaarbasis aan exploitatiekosten. Dit concept wordt nu in verschillende landen in Europa nagevolgd. Maar ook lokale fietskoeriersdiensten groeien flink. Velocity Fietskoeriers in Nijmegen fietst jaarlijks 156.000km. 

Daarnaast zijn er zelfstandige ondernemers die de bestelbus vervangen voor het merendeel van hun ritten. Hovenier, bakker, slager, groenteboer, schilder, electricien, loodgieter, schoonmaakbedrijven, glazenwasser, uitvaartverzorging en natuurlijk ambulante handel als bloemenverkoop, koffiebarretjes, frietfiets, ijscoboer, etc. etc.
Naast bakfietsen zijn er ook veel interessante ontwikkelingen met fietsaanhangers.


Het produceren en verkopen van bakfietsen is economisch interessant, omdat steeds meer steden wereldwijd kampen met congestie en fijnstofproblematiek. De fiets met aanhanger en bakfiets zijn daarvoor goede en simpele oplossingen. 


Op het BakfietsTreffen / International Cargo Bike Festival komen al deze aspecten van bakfietsen aan de orde. www.bakfietstreffen.nl en www.cargobikefestival.com

Urban Arrow is sponsor van het BakfietsTreffen / International cargo Bike Festival 2015