zaterdag 14 november 2015

Deelbakfiets - Bakfietsdelen in finale Slimme en Gezonde Stad

De inzending ‘Deelbakfiets’ is geselecteerd voor de finale van de Innovatiechallenge Slimme en Gezonde Stad!

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de Innovatiechallenge Slimme en Gezonde Stad in het leven geroepen om ideeën te genereren voor het gezonder, schoner en stiller verplaatsen van goederen en personen in de stad om zo de luchtkwaliteit te verbeteren en geluidsoverlast te verminderen.

Ons plan
Bakfietsen kunnen ingezet worden voor het slim en gezond verplaatsen van mensen en goederen in de stad. Voor veel mensen is een eigen bakfiets te duur en/of er is geen goede stallingsplek. Of ze hebben maar af en toe een bakfiets nodig. Met (een) deelbakfiets(en) kunnen meerdere mensen gebruik maken van een en dezelfde bakfiets. Met een automatisch parkeer- en deelsysteem van Calllock is dit technisch goed te realiseren. Uit Europees onderzoek van Cyclelogistics Ahead blijkt dat 50% van het gemotoriseerde vervoer van goederen en personen in de stad vervangen kan worden door vervoer per bak- en transportfiets. 


Uit de in totaal 49 ontvangen inzendingen, zijn 6 finalisten geselecteerd waaronder dus Deelbakfiets. Zij mogen op donderdagmiddag 26 november hun idee presenteren aan de jury. De jury wijst op basis hiervan de winnaars aan. De uiteindelijke winnaar ontvangt €15.000, de nummers 2 en 3 ieder €10.000 voor de verdere ontwikkeling en uitwerking van hun idee.

Jos Sluijsmans van Fietsdiensten.nl is indiener van het plan. Partners in het project zijn Calllock bike sharing systems en Urban Arrow.

De finalisten
  • Deelbakfiets: Een systeem van deelbak- en transportfietsen waarmee 50% van het gemotoriseerde vervoer van goederen en personen in de stad vervangen kan worden.
  • Gecombineerd stads- en wijkvervoer region Rotterdam: Pilot bij een zorginstelling in Rotterdam, waarbij onderzocht wordt hoe vervoersstromen in de regio zo efficiënt mogelijk georganiseerd kunnen worden.
  • Frisse Scholen Routes: Het ontwikkelen en uitvoeren van een methodiek om samen met ouders en kinderen te zoeken naar de meest ‘frisse’ route naar school.
  • CargoBikeXL: Een hybride voertuig waarmee met een combinatie van humanpower en elektrische ondersteuning tot 5 m2 en 500 kg vracht vervoerd kan worden.
  • Towards a liveable low-carbon smart city: Het ontwikkelen van een smartphone applicatie, waarbij inzichten uit de gedragswetenschappen ingezet worden om automobilisten uit te dagen vaker de auto te laten staan.
  • City Coaster: Een openbaar vervoerssysteem gebaseerd op een roller coaster, waarbij personenvervoer sneller en efficiënter kan worden uitgevoerd.
De jury
De jury bestaat uit Chris Kuijpers, Han Dijk, Harry Geerlings, Michael Rutgers en Ties Mouwen.
Meer info over de juryleden 


Na 26 november weten we meer!

Lees hier meer over de Innovatiechallenge Slimme en Gezonde Stad