Voor de fietsenbranche wordt de bakfiets steeds
interessanter, omdat hij zowel de auto vervangt voor personenvervoer als voor
zakelijk vervoer. De Nederlandse bakfietsbouwer Urban Arrow spingt daar handig op in met verschillende modellen moderne bakfietsen.
Met betrekking tot personenvervoer zien we dat de elektrische bakfiets, net als de e-bike, steeds populairder wordt. Ouders brengen hun kinderen er mee naar school en doen er de boodschappen mee.
Met betrekking tot personenvervoer zien we dat de elektrische bakfiets, net als de e-bike, steeds populairder wordt. Ouders brengen hun kinderen er mee naar school en doen er de boodschappen mee.
Zakelijk gebruik van bakfietsen komt ook steeds vaker voor. Koeriersdiensten
die bakfietsen inzetten voor pakketvervoer; DHL Express heeft in Nederland al
33 bestelbusjes vervangen door bakfietsen en bespaart daarmee ruim 150.000 kg
C02-uitstoot en bespaart €430.000 op jaarbasis aan exploitatiekosten. Dit
concept wordt nu in verschillende landen in Europa nagevolgd. Maar ook lokale
fietskoeriersdiensten groeien flink. Velocity Fietskoeriers in Nijmegen fietst
jaarlijks 156.000km.
Daarnaast zijn er zelfstandige ondernemers die de
bestelbus vervangen voor het merendeel van hun ritten. Hovenier, bakker,
slager, groenteboer, schilder, electricien, loodgieter, schoonmaakbedrijven,
glazenwasser, uitvaartverzorging en natuurlijk ambulante handel als
bloemenverkoop, koffiebarretjes, frietfiets, ijscoboer, etc. etc.
Naast bakfietsen zijn er ook veel interessante
ontwikkelingen met fietsaanhangers.
Het produceren en verkopen van bakfietsen is economisch interessant, omdat steeds meer steden wereldwijd kampen met congestie en fijnstofproblematiek. De fiets met aanhanger en bakfiets zijn daarvoor goede en simpele oplossingen.
Op het BakfietsTreffen / International Cargo Bike Festival komen al deze aspecten van bakfietsen aan de orde. www.bakfietstreffen.nl en www.cargobikefestival.com