Voor sommige
problemen ligt de oplossing dichterbij dan je denkt. Neem al die
bestelbusjes die binnensteden vervuilen, voor opstoppingen zorgen en
stadscentra een onvriendelijke uitstraling bezorgen. Een deel van die
busjes is eenvoudigweg te vervangen door bak- en transportfietsen. Het
gebruik daarvan voor stedelijke distributie heeft drie grote voordelen:
minder CO2-uitstoot, betere bereikbaarheid van stadscentra en een veel aangenamere sfeer.
Idealisme voor mensen met last van nostalgie? Niet
bepaald. Een bedrijf als DHL Express heeft in 2012 in Nederland drieendertig
van de ongeveer driehonderd bestelbusjes vervangen door parcycles (een samentrekking van parcel en bicycles):
speciale transportfietsen voor de bezorging van pakketjes. Dat betekent
een aanzienlijke bezuiniging op de exploitatiekosten, naast een forse
vermindering van de CO2-uitstoot, en waarschijnlijk gezondere werknemers.
Om hoeveel vermindering van uitstoot gaat het? Journalist Bard de Weijer maakte in de Volkskrant
(7 december 2013) de volgende berekening. Hij baseerde die op de
Mercedes Vito, in de wereld van post- en pakketdiensten zo ongeveer de
standaardbus. Deze bus verbruikt om en nabij de 10 liter diesel per 100
kilometer. Stel dat er gemiddeld per rit 50 pakjes worden bezorgd en er
voor de totale rit 50 kilometer wordt afgelegd (retour
distributiecentrum en afleverronde), dan wordt er per rit 5 liter diesel
verbruikt. Daarvoor wordt 50 kWh gebruikt (berekend op basis van de
energiedichtheid van diesel), waarmee er per 50 kilometer 13,2 kilogram
CO2 wordt uitgestoten. Als we even teruggaan naar die dertig
busjes van DHL: door die te vervangen door fietsen wordt per jaar
118.000 kilogram CO2-uitstoot bespaard (30 busjes x 300 dagen x 13,2). DHL heeft zelf berekend dat ze 154.000 kilogram CO2-uitstoot besparen.
Uiteraard
moet je veel groter denken dan die dertig busjes. In heel Nederland
rijden volgens cijfers van het CBS ruim 800.000 commerciele bestelbusjes rond. Als
10% daarvan, dus 80.000 busjes, net als bij DHL, vervangen wordt voor
transportfietsen, scheelt dat jaarlijks 316.800 ton aan CO2-uitstoot.
En
het kunnen er ook nog veel meer worden. CycleLogistics is een Europees
project dat van mei 2011 tot april 2014 in elf landen loopt. Het heeft
tot doel het energieverbruik te verminderen door onnodig gemotoriseerd
vervoer in steden te vervangen door vervoer met transportfietsen.
Volgens een onderzoek
van CycleLogistics kan maar liefst 50% van al het huidige
goederenvervoer in (binnen)steden per fiets gedaan worden. Dan heb je
het in Nederland alleen al over 400.000 bak- en transportfietsen en een
vermindering van de CO2-uitstoot met 1.584.000 ton!
Gelukkig
broeit het in Nederland van de ideeën om het gebruik van bakfietsen te
stimuleren. Zo wordt het grootste evenement op transportfietsgebied, het
International Cargo Bike Festival,
georganiseerd op 18 en 19 april 2015 in Nijmegen. Op de eerste dag van
dit festival wordt een conferentie / seminar gehouden; op zondag 19 april vindt een grote beurs en
tenstoonstelling van bak- en transportfietsen plaats, met deelnemers en
bezoekers uit de hele wereld.
Wie
slim is, houdt deze ontwikkeling scherp in de gaten. Klein, wendbaar,
goedkoop in aanschaf en onderhoud, schoon, gezond en mensvriendelijk: de
toekomst is aan de bakfiets.
|
donderdag 9 oktober 2014
Tachtigduizend bakfietsen
Labels:
Bakfiets,
CycleLogistics,
DHL